18. nov. 2005

Pressemeddelelse Frederiksberg, oktober 2005

BOD, 2005
Paperback, 224 sider
Sprog: dansk
ISBN: 87-7691-039-3
Pris: 198,-









Dler Obed er død.
Billedkunstner Dler Obed er død, 42 år.
Lørdag den 18. juni 2005 klokken syv om morgenen døde den dansk kurdiske kunstner i sine forældres hjem i Sulaymaniya, Kurdistan, Irak.
Dødsårsagen var nyresvigt.

Bogen er en personlig beretning om Dler Obed, den kurdisk danske billedkunstner, der kommer til Danmark som politisk flygtning i 1989 og i 2002 for første gang i 13 år frit kan rejse tilbage til Kurdistan, Irak for at se sin familie og sit hjemland igen. Beretningen er fortalt og skrevet af kæresten Lillian Simonsen, der debuterer med bogen Kunstneren, Kurderen og Kærligheden på internetforlaget BOD.

Beretningen tager sin begyndelse i Kirkuk i 2003, hvor Dler Obed og hans danske kæreste sammen besøger Dlers familie, fødeby og omegn. Vi kommer ind i hverdagen i Kirkuk i familien Obeds, der hver især kæmper en kamp for overlevelse. Fra besøg hos kulturministeren i Kurdistan Region, på amerikanske militærbaser, hos en af Kurdistans bedste digtere, Sherko Bekas til deltagelse i en amerikansk demokratiworkshop og til at være vidne til daglige konflikter mellem kurdere og arabere. Hvordan takler et undertrykt folk gennem 80 år den delvise frihed, amerikanerne fører med sig ved at gå ind i Irak i foråret 2003?

”Jeg skriver beretningen om Dler, fordi jeg elsker ham. Han er det smukkeste menneske, jeg har mødt i mit liv. Jeg håber, at jeg ved at fortælle historien om en kurdisk flygtning og hans familie kan give et indblik i en verden, som måske ikke er kendt af mange danskere”, siger Lillian Simonsen.

Webside om Dler Obed:
www.geocities.com/dlerobed

Bogen kan købes via internetforlaget- og boghandlen
http://www.bod.dk/ og www.saxo.com.